De jacht op grondstoffen

Praat mee op 18 maart as. bij GroenLinks in het nieuwe pand op de Sint Jacobsstraat 12 in Utrecht.

Tijdstip: 19.45 - 22.00 uur (Inloop vanaf 19.30 uur).

Deze avond wordt samen met de werkgroep Internationale Samenwerking georganiseerd. De voertaal is Engels. Meld je aan via europawerkgroep@groenlinks.nl.

Sprekers: Peter Handley (Europese Commissie, Hoofd unit industrial transformation and advanced value chains, resource efficiency and raw materials) en Richard Wouters (projectleider, expert EU, grondstoffenpolitiek, energietransitie en technologie bij GroenLinks Wetenschappelijk Bureau). Moderator: Gemma Lago, ex- voorzitter van GroenLinks afd. Leiden.

Bij regeringen en bedrijven is er groeiende aandacht voor de jacht op de belangrijke grondstoffen voor de industrie, vooral de high-tech industrie. Bevolkingen en hun economieën in landen als China, India en Brazilië groeien niet alleen, maar ook de levensstandaard van de mensen neemt snel toe. De mondiale vraag naar computers, smartphones, elektrische auto’s, windenergie groeit exponentieel en daarmee de vraag naar de vele nieuwe high-tech producten die ons leven makkelijker, mobieler en veiliger maken, maar alleen werken met gebruik van bijzondere grondstoffen, zoals kobalt, tantaal, boraat, fosfor, vanadium, maar ook niet-artificieel grafiet en rubber.

Voor welke dilemma’s en uitdagingen staan staten en bedrijven die afhankelijk zijn van de export, de import of het gebruik van deze grondstoffen voor productie van computers in smartphones en PC’s? Hoe worden verantwoorde delving en exploitatie in verre landen verzekerd? Hoe worden high-tech productie en verantwoorde afvalverwerking aangesloten op de circulaire economie? Geven de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie voldoende antwoord op deze vragen?

(van li. naar re. Peter Handley, Gemma Lago en Richard Wouters)